Unusual Critters: A Remarkable Journey Through Life as We Think It Is

Unusual Critters: A Journey Through Life as We Think It Is (2023) – multimedia installation

ENG – Unusual Critters: A Remarkable Journey Through Life as We Think It Is is a multimedia installation built around a 3-channel wildlife mockumentary. Taking the city as its main setting, the film depicts the behaviour and habitat of two electronic critters species and opens reflections on the extreme adaptation many nonhuman beings have undergone in order to thrive in a highly anthropocentric environment. The hybridity of those critters (animal-like/electronic) also evokes René Descartes’ 17th century animal-machine duality which equated animals to pure mechanisms. This, in turn, justified their systematic abuse and exploitation, and is an idea that still influences our interspecies relationships today. The critters’ presence in the mockumentary however is far from supporting this theory: the film presents the critters with a bright sense of aliveness and agency, while challenging (Western) humankind’s social and environmental habits. What if this animal-machine duality was an opportunity to consider machines as worthy of moral consideration instead of using them as reasons for nonhuman abuse? Furthermore, the video work explores current wildlife documentary codes (anthropomorphizing, emotive soundtracks, etc.) and plays with them in order to both question them and enhance the messages shared within the work. 

The installation setting incorporates different elements that extend the video work into the physical space and implicate the viewer. Fences divide the space, placing constraints on the participant’s movements. Critters from the film are scattered across the room, attending to their activities, in reference to their power of adaptability and evoking their agency. Audiovisual hardware is in full view of participants as it is, of course, an essential part of the installation’s functioning but also a reminder of the manipulated and staged nature of wildlife documentaries.

————————————————–

FR – Unusual Critters: A Remarkable Journey Through Life as We Think It Is est une installation multimédia construite autour d’un faux documentaire (mockumentary) à 3 canaux. Se déroulant en milieu urbain, le film dépeint le comportement et l’habitat de deux variétés de créatures électroniques et invite une réflexion autour des conditions extrêmes auxquelles plusieurs êtres non-humains ont dû s’adapter afin de survivre dans un environnement hautement anthropocentrique. Le caractère hybride de ces créatures (semblables à des animaux et à des machines) évoque le concept d’«animal-machine», dualité développée au 17e siècle par René Descartes qui assimile animaux et mécanismes pures. Cette idée justifiait ainsi la maltraitance et exploitation systématique des animaux non-humains, et influence encore aujourd’hui nos relations inter-espèces. Cependant, la présence des créatures électroniques dans l’oeuvre est loin de supporter cette théorie : le film présente les créatures comme possédant vivacité et agentivité tout en remettant en question les habitudes sociales et environnementales humaines (et occidentales). Et si cette dualité «animal-machine» était une opportunité de considérer les machines comme étant digne de considération morale (au lieu d’être utilisée comme justification à l’exportation non-humaine)? De plus, l’oeuvre explore et s’amuse avec les codes utilisés dans les documentaires animaliers traditionnels (anthropomorphisme, trames sonores émotives, etc.) afin de les questionner, mais aussi d’appuyer les messages partagés dans l’oeuvre.

La mise en place de l’installation incorpore différents éléments du film qui prolongent l’oeuvre vidéo dans l’espace physique. Des clôtures divisent l’espace et placent des contraintes sur les éléments présents. Les créatures observées dans le faux-documentaire sont éparpillées dans la salle, s’adonnant à leurs activités, en référence à leur capacité d’adaptation et évoquant leur agentivité. Le matériel audiovisuel (projecteurs, câbles, etc.) est laissé à la vue du public, sans tentative de camouflage, pour rappeler le caractère construit et simulé des documentaires animaliers.